Franchisemodellen
Etableringsprocessen
Vi börjar med att höra vad du har för planer och önskemål, och tillsammans tittar vi på möjliga platser att bygga. En bra sak att ha koll på är vem som äger marken och hur den får användas där du önskar din park.
Om bägge parter vill gå vidare efter det initiala mötet återkommer vi med ett prospekt bestående av en grovskiss över parken samt projektplan inom några veckor.
Vi ingår därefter i ett franchiseavtal och upprättar ett byggkontrakt.
Sen börjar det roliga!
Vi bygger parken samtidigt som du sätter dig in i hela konceptet och rekryterar personal.
När det är dags för öppning finns vi med på plats och sen är det rock n ́roll!

Att vara franchisetagare inom Högt & Lågt
Du äger ditt eget företag men driftar konceptet Högt & Lågt klätterparker
Du driver klätterpark enligt vår modell
Du rekryterar och är arbetsgivare åt din personal
Du marknadsför och driver din park lokalt
Vi har kontinuerliga avstämningar om vad som sker nationellt inom Högt & Lågt gruppen,
inom branschen och vad som sker lokalt i din park.
Vi utvecklas och lär av varandra.
Vår franchisehodell bygger på ett givande åt bägge håll där vi arbetar mot ett gemensamt mål, att bli så lönsamma som möjligt med ett varumärke av högsta kvalité som leverera en fantastisk upplevelse till våra gäster.
I franchiseavgiften inkluderas ett etablerat koncept, genomarbetade drift och underhållsmanualer som utgår från gällande standarder, utbildningskonceptet Högt & Lågt skolan, marknadsmanual och tillgång till bildbank och loggor samt de nationella marknadsföringskampanjer och annonser som genomförs.
Vi finns alltid som stöd att vända sig till och vi finns på plats i etableringsfasen samt vid öppning av parken.

Vad får du?
- Som franchisetagare får du stödet av en mångårig kompetens och stor kännedom om branschen i ryggen.
- Utöver en grym park levererar vi även stöd i hela processen, och vi finns med på plats vid uppstart av parken.
- Du får ta del av en komplett utarbetad digital plattform med manualer för drift och underhåll av park i enlighet med gällande standarder, personalhandbok, samt en komplett utbildning för personal.
- Du får även tillgång till en marknadsplan, bildbank, logga, samt de nationella marknadsföringskampanjer vi har.
- Franchiseavtalet reglerar samspelet mellan dig som franschisetagare och Högt & Lågt och beskriver vilka rättigheter och skyldigheter vi har gentemot varandra.

Vad säger vår
delägare/franchisetagare
Josef i Sundsvall?
Varför valde du att bli delägare/franchisetagare för Högt & Lågt klätterparker?
Jag besökte en Högt & Lågt park i Trysil med familjen och blev helt såld. Jag tänkte direkt, det här vill jag att fler ska få uppleva.
Vad är det som gör det här konceptet unikt och attraktivt?
Helt klart kvaliteten! Konceptet är så väl genomarbetat på alla plan, allt från personal med rätt attityd till parkdesign och marknadskommunikationen. Min upplevelse är att andra höghöjdsbanor kan upplevas som ”hemmabyggen” men Högt & Lågt är så långt bort från det som man kan komma. Samt att det är en upplevelse för alla, hela familjen, och inte bara för vuxna.
Har du upplevt några utmaningar eller svårigheter med att driva en Högt & Lågt klätterpark, och i så fall, hur har du löst dem?
Risken att över tid bli förlegad, här gäller det att våga utmana sig själv och prova nya saker. Både gällande förnyelse av klätterbanor men också i marknadsföring och nya samarbeten.
Vad har du fått för stöd och hjälp från Högt & Lågt under din tid som delägare/franchisetagare?
Det är hög kompetens på Högt & Lågt och jag har alltid fått stöd och hjälp när jag behövt det. Det här är ju verkligen ett färdigt koncept, det är bara att åka med och njuta av färden.
Vad är viktigt att tänka på vid etablering av klätterparken?
Val av plats är viktigt, man får mycket gratis om det redan är en känd plats med högt flöde av människor. Självklart är det bra om det även finns träd att bygga i på platsen men skulle det inte finnas så går det mesta ändå att lösa med hjälp av stolpar, torn eller liknande.
Det är också viktigt att aktivt jobba med öppettider och bemanning, i början kan det vara svårt att förutsäga besöksantal.
Sundsvall har ju gått väldigt bra sedan starten i 2020, vilka ser du är framgångsfaktorerna?
Läget. Parken ligger väl synlig i ett känt friluftsområde med många besökare, nära parkering och busshållsplats.
Lokal förankring. Jag kan Sundsvall och har goda kontakter inom kommunen sedan tidigare vilket gjorde processen enklare.
Några ord till de som funderar på att bli franchise i Högt & Lågt?
Kör, du kommer inte att ångra dig.
Glädjen i att tillföra något lokalt är oslagbar.
Drivet och den positiva energin i organisationen genomsyrar allt i Högt & Lågt, vilket också bidrar till den höga kvaliteten.